Risico's
Krapte arbeidsmarkt
Door krapte op de arbeidsmarkt en de vergrijzing wordt het een uitdaging om (goed gekwalificeerde) medewerkers aan te trekken, te behouden en te ontwikkelen. We willen daarom een aantrekkelijke werkgever zijn en blijven. Het risico is dat we onze doelstellingen niet realiseren en dat we onze wettelijke taken niet voldoende kunnen uitvoeren.
Cyberincidenten
De gemeente beheert veel gevoelige (persoons)gegevens. Pogingen op het gebied van hacking of phishing, maar ook ransomware-aanvallen, datalekken, verstoringen van IT-netwerken en -diensten en andere cyberdreigingen kunnen leiden tot aanzienlijk gegevensverlies en diefstal van vertrouwelijke, medewerker- en klantinformatie. Dit kan negatieve gevolgen hebben voor de continuïteit van de bedrijfsvoering maar ook voor het imago van de gemeente Etten-Leur en het vertrouwen van de samenleving in de overheid. Ook de kosten die gepaard gaan met het terugkrijgen van gegevens en/of boetes zijn vaak hoog.
Afhankelijkheid van derden
Er is sprake van een steeds groter wordende afhankelijkheid van derden. Deze afhankelijkheid was in het verleden beperkt tot bijvoorbeeld gas, water, elektriciteit en de telefoonaansluiting. Inmiddels zijn we voor een belangrijk deel van onze dienstverlening afhankelijk van digitale systemen in ‘the cloud’ en beschikbaarheid van internet. Oplopende spanningen in de wereld kan de beschikbaarheid van deze diensten bedreigen. Dit kan gevolgen hebben voor de continuïteit van de bedrijfsvoering en dienstverlening.
Financiële onzekerheid
De algemene uitkering van het Rijk is onze grootste bron van inkomsten. Hiermee dekken we onder meer de uitgaven die we doen bij de uitvoering van taken die door het Rijk aan de gemeente zijn opgedragen. Het gaat onder andere om uitgaven van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), jeugdzorg, maar ook investeringen in onderwijshuisvesting en infrastructuur. In 2022 besloot het kabinet om vanaf 2026 deze algemene uitkering aan gemeenten flink te korten. Voor de gemeente Etten-Leur betekent dit dat er mogelijk tekorten ontstaan in de begroting. Als het Rijk besluit deze tekorten niet te compenseren moeten keuzes gemaakt worden over wat we wel en niet doen en wanneer. Het risico is dat we ambities uit het raadsprogramma deels of niet kunnen waarmaken.
Ondermijning
Bij ondermijning gaat het om vermenging van de onder- en bovenwereld. Ondermijnende criminaliteit is vooral een politiek- en imago risico. Het risico is dat we signalen onvoldoende oppakken, hiermee ondermijning van de samenleving onvoldoende aanpakken en de gemeente Etten-Leur imagoschade lijdt. Inwoners voelen zich mogelijk niet veilig, ondernemingen willen zich hier niet vestigen en het leefklimaat gaat achteruit.
Een tweede risico op dit gebied is dat de onderwereld de eigen organisatie binnendringt, bijvoorbeeld door het invullen van vacatures. Hierbij kan de (informatie)veiligheid in het geding komen. Ook het risico op fraude en corruptie neemt hiermee toe.
Onderzoek beheersing kosten jeugdzorg en Wmo
Het onderzoek naar beheersing van de kosten jeugdzorg en Wmo is gestart. Er wordt gezocht naar keuzemogelijkheden die we kunnen voorleggen aan de gemeenteraad. Doel is een stabilisatie dan wel een krimp van de kosten in het sociale domein. Vraag is of deze keuzes ook gemaakt kunnen en zullen worden. Wordt dit niet gedaan, dan nemen de financiële tekorten verder toe.
Vroegtijdig signaleren schuldenproblematiek
Door de oplopende inflatie kunnen meer inwoners in financiële problemen komen. Hierdoor kan de vraag naar ondersteuning toenemen. De financiële middelen en beschikbare capaciteit zijn echter beperkt. Het risico bestaat dat de gemeente in onvoldoende mate schuldenproblematiek kan signaleren en haar preventiefunctie kan uitvoeren.
Capaciteit en snelheid van bouwprocessen
Het bouwen van 300 woningen per jaar, onder andere in de nieuwe wijk Haansberg, kan vertraging oplopen door bijvoorbeeld een tekort aan bouwmaterialen, arbeidskrachten en problemen bij de uitgifte van bouwvergunningen. Vertraging in dit proces kan tot forse rentelasten leiden.
Toenemende congestie op het netwerk
Door toenemende congestie op het elektra netwerk, kan het bouwen van woningen, uitbreiding van industriegebieden en het realiseren van maatschappelijke voorzieningen, lastiger, later of niet meer gerealiseerd worden.
Vervangingsopgave van riolering en verhardingen
De komende jaren voorzien we een grote vervangingsopgave van de riolering en verharding in de naoorlogse wijken. Het wordt steeds moeilijker om vakbekwame medewerkers te vinden en de instroom van nieuwe studenten in de opleidingen is laag. Hierdoor wordt het lastiger om de gewenste kwaliteit te behouden. Dit kan leiden tot ongewenste situaties zoals slechtere wegen of kapotte riolering.